פותחת בפניכם את המצב הכלכלי שלי

פותחת בפניכם את המצב הכלכלי שלי

הפוסט האחרון שפירסמתי בבלוג היה במרץ הקודם, ועל כולנו עברה שנה מהסרטים. הוא נכתב עם הסגר הראשון כשבחלומות הכי פרועים שלי לא דמיינתי שאשב בבית שנה אחרי, הקורונה עדיין איתנו ואיתה כל ההשלכות הנפשיות והכלכליות שהיא הביאה על כולנו ועל המדינה.
מהסיטואציה שאני רואה מהצד אני חושבת ש״יצאתי בזול״. המון עסקים נסגרו, פשטו רגל. אני ברת מזל מספיק בכך שהמשכתי לעבוד במהלך השנה האחרונה, שחסכתי המון כסף לאורך השנים האחרונות, שזכיתי בהגרלת ״מחיר למשתכן״ ויכלתי להרשות לעצמי לקנות בית שזה לחלוטין משהו לא מובן מאליו במצב היום בישראל ובינתיים טפו טפו אני עדיין שורדת. לצד זה, לא אשקר אם אגיד שהייתה לנו שנה לא פשוטה וגם כרגע יש לנו תקופה לא פשוטה.

יש משפט שאומר
when it rains it pours
בתרגום העילג שלי – ״כשיורד גשם – יורד מבול״
וככה פחות או יותר נראתה השנה שלנו. עם מהפכות גדולות בהכנסות העסקיות שלנו, ירידה במספר הקורסים שאמיר לימד בסמסטר האחרון (שבסמסטר הקרוב הולכים לחזור בעזרת השם), ההפלה שעברתי, פריצת הדיסק של אמיר, הבעיות הבריאותיות בצוואר הרחם שלי שגרמו לנו להוציא סכומים לא מועטים על רופאים פרטיים, משככי כאבים לגוף וגם טיפולים עבור הנפש שעברה לא מעט.
הכל הגיע יחד עם בשורות מדהימות על רכישת הבית שלנו שבעזרת השם יהיה מוכן בספטמבר הקרוב וההריון שלי עם הנסיך הקטן שהולך להצטרף למשפחה שלנו ביולי (✋🏻🐣✋🏻).

בחודשים האחרונים, התחלנו במקביל לשכר הדירה שבה אנחנו גרים כרגע לשלם גם עבור המשכנתא על הבית שקנינו והמצב הכלכלי שלנו נהיה קצת יותר צפוף. זה לא משהו שלא צפינו או התכוננו אליו, אבל יחד עם כמה חודשים חלשים יותר מבחינת הכנסות החלטתי לקחת את הנושא בידיים ולעבוד קשה בשביל להביא את המשפחה שלי למצב של ביטחון כלכלי.

אני יכולה לכתוב פה עמודים שלמים על כמה שזה נורא בעייני שלא קיים חינוך פיננסי בישראל, על זה שמצד אחד אנשים מאד בקלות מרגישים בנוח לדחוף את האף לכיס של כל אחד (בעיקר אם הוא עצמאי) ומצד שני זה ״טאבו״ לדבר על כסף. זה נושא רגיש, זה ברור לי והאמת היא שגם לי הוא כזה.
אבל עם כמה שהוא רגיש לי, יותר רגישה לי הסיטואציה שבה אני יודעת ורואה עוד אנשים אחרים נלחמים את המלחמה שאני נלחמת בה וזקוקים לעזרה או לפחות לאוזן קשבת/חבר שישתף ושיראה להם שהם לא לבד – והחלטתי לקחת על עצמי את העניין?
למה אני? כי אני ממש ממש גרועה בכסף! באמת. כמות הכסף שהייתה יכולה להיות לי היום בחסכונות (או בפחות משכנתא) אם לא הייתי מבזבזת אותו על שטויות בלי לשים לב היא אסטרונומית.
למה אני? כי אני אישה. כי אין נשים שמדברות על כסף והמון פעמים כשגברים מדברים עם אישה על כסף זה יכול לתת תחושה מאיימת ולא ריאלית.
למה אני? כי אני יוצרת תוכן ברשתות החברתיות יחד עם בעלי. מחזיקה חשבונות חזקים פי כמה וכמה מהחשבונות שלו, ועדיין בכל יום אקבל ״הצעה עסקית מטורפת לעבוד בחינם בתמורה ליוקרה של העבודה עם המותג״ בזמן שמבעלי לעולם לא יעזו לבקש לעבוד בחינם.
וזה מעצבן אותי. פשוט ככה.

אני יודעת שיש לי קהל גדול שרובו המוחלט הן נשים. ואמנם אני לא יועצת פיננסית, ואמנם גם המצב שלי לא מזהיר ויש לי בנוסף למשכנתא הלוואות שנגררות מהרכב שקנינו ומהתואר השני שלי על סכום של 6 ספרות. אבל אני יצאתי למסע. ואני חושבת שזה יכול להיות מעניין לקחת אתכן יחד איתי. ברור לי שאעשה טעויות – אבל אנחנו נלמד יחד. ואם אצליח לעזור לעוד מישהי לחסוך או לסגור קצת חובות ולהיות עצמאית כלכלית זה יהיה הישג מטורף עבורי.


לפני מספר חודשים כשהתחלנו לשלם גם את המשכנתא עשינו מספר קיצוצים באורח החיים שלנו. בחרנו לקנות יותר בזול, להזמין פחות אוכל מבחוץ, אני ויתרתי על הקוסמטיקאית שהייתה עושה לי ג׳ל, ריסים, מספר האימונים (בהתחלה ויתרתי עליהם לחלוטין ואז הבנתי שגם לזה יש מחיר), וכו וכו..
ואחרי שעבר לו חודש ועוד חודשיים, והבנתי שהתקציב שלי זקוק להסתכלות קצת יותר משמעותית החלטתי להכנס ליוטיוב בערב חמישי אחד ולחפש את המילים
HOW TO DO A BUDJET
הסרטון הראשון שקפץ לי היה הסרטון הזה, צפיתי בו והוקסמתי מהבחורה שדיברה בסרטון וישר נרשמתי לערוץ שלה והתחלתי לשוטט בו. מפה לשם הבנתי שמדובר בבחורה שבדצמבר 2017 העלתה סרטון על המצב הכלכלי שלה. הכלב שלה היה צריך לעבור ניתוח, עניין של חיים ומוות והניתוח עלה 5000$. היא לא יכלה להרשות לעצמה לשלם על הניתוח כי היא הייתה עם הלוואות סטודנטים (בארה״ב זו מכה כלכלית מאד רצינית) בסך יותר מ 200,000$!!!
במזל בן הזוג שלה יכל לשלם על הניתוח והכלב בסדר לא לדאוג! שמח ומקשקש לו בזנב גם היום, אבל היום הזה העביר אותה סיטואציה כל כך לא פשוטה שהיא החליטה לקחת את עצמה בידיים ולתקוף את העניין הכלכלי שלה.

בסרטון היא מספרת על זה שבהמלצת חברה שלה היא קראה את הספר הזה של דייב רמזי, שהוא סוג של גורו-יועץ פיננסי עם תכנית רדיו בארצות הברית והחליטה ללכת בעקבותיו. מפה לשם הגעתי לפלייליסט שלם שקיים אצלה בערוץ ובו היא ממש מראה את התקציבים וההוצאות שלה חודש אחרי חודש (עד היום) ולאט לאט איך היא חוסכת כסף וסוגרת את ההלוואות כך שאחרי שנתיים היא הצליחה לסגור את כל החובות שהיו לה! (להזכירכם יותר מ 200,000$) בסרטון מרגש עד דמעות שבו היא בוכה מאושר על ההצלחה המטורפת שלה למרות כל הקשיים.

לקחתי ממנה השראה מטורפת, החלטתי לצאת למסע הזה גם, קראתי את הספר המדובר תוך יומיים והבנתי שדייב רמזי פחות או יותר פירק לי את כל המצב המאד מאיים הזה לצעדים יותר קטנים ו״פשוטים״.
הבייבי סטפס של דייב רמזי מתחלקים לשבעה צעדים, שהאמת היא – עבורי כרגע לא רלוונטי לחשוב על יותר מהשניים הראשונים (אולי שלושה אם אני מגזימה ממש במחשבות) וגם את הצעדים האלו אני מניחה שיקח לי לצעוד משהו כמו 3-5 שנים.

הצעד הראשון של רמזי הוא לחסוך תכנית חירום של 1000$. זו תכנית שאמורה להיות בצד ולשמש אך ורק למקרי חירום לא צפויים. היא לא אמורה לשבת בתכנית גמל עם התשואה הכי טובה או לייצר לנו עוד כסף, היא אמורה להיות ביטחון כלכלי למקרה וקורה משהו בלתי צפוי בחיים שלנו ואנחנו צריכים כסף ולא רוצים לקחת עוד הלוואה.
תכנית החירום הזו היא גם לא התכנית המלאה שאותה נרצה לחסוך, (היא תגיע רק בצעד מספר 3, אחרי שנסגור את כל ההלוואות שלנו), היא משהו קטן שאמור לעזור לנו למשך התקופה הקרובה.
כעצמאית, כאמא, וכבעלת משכנתא שמשלמת במקביל כרגע גם על שכר דירה וגם על המשכנתא ולאור המקרים הרפואיים האחרונים שהיו אצלי במשפחה – 1000$ נשמע לי כמו סכום נמוך מידי. אמנם אני יודעת בכל חודש כמה אני עובדת אבל אין לי דרך לדעת בכל חודש כמה כסף אקבל. כבר הגעתי למצבים של מותגים שמאחרים לי בתשלום יותר משנתיים(!) ואני חושבת שיהיה מבחינתי יותר אחראי לחסוך תכנית חירום ראשונית שתאפשר לי במינימום לסגור שכר דירה ומשכנתא לחודש.

את הכסף הזה אני שמה בצד, בחיסכון שבועי (שאפשר לשחרר לשימוש בכל שבוע) כזה הכי הכי לא משתלם שאפשר לעשות בבנק כי לשם זה החיסכון הזה נוצר. אני לא אשתמש בו אלא אם כן באמת חלילה ניתקל במקרה חירום לא צפוי בתקווה שפשוט ימשיך לשבת שם, לא לעשות כלום ורק לגרום לי להרגיש בטוחה יותר.
כשאסיים איתו אגש לצעד מספר 2 והוא יהיה להתחיל לתקוף את כל ההלוואות שלנו (לא כולל המשכנתא).
וכשאסיים איתן הצעד השלישי יהיה להשלים את תכנית החירום לסכום של הוצאות של 3-6 חודשים של כל המשפחה שלי. אני חושבת שאלך יותר על כיוון ה6 חודשים כי בכל זאת אני עצמאית וההכנסות שלי יכולות להפגע באופן לא צפוי בכל רגע.
כמה בדיוק הן הוצאות חודשיות ואיך בונים תקציב בשביל להתחיל לחסוך משהו – זה כבר יהיה הנושא של הפוסט הבא.
אשתדל לעסוק בפירוט על עניין התקציב, מהי המשכורת ומתוכה כמה הולך לכל אחת מהקטגוריות בתקציב שלי (בית/ילדים/רפואה/אוכל/חיסכון/תחבורה/עסק/ביטוחים וכו) ואנסה גם להסביר הכי טוב את השיטה שלי לעשות את התקציב שלנו.

אני חושבת על פתיחת הסדרה הזו כבר לא מעט זמן, קצת מתבחבשת עם עצמי. מצד אחד מתה כבר להתחיל אותה ולשתף. לקבל מכם טיפים, לעבור את המסע הזה יחד. מצד שני גם חושבת שזו מציאות לא כל כך בריאה עבור הילדים שלי לחיות בסיטואציה בה המצב הכלכלי של ההורים שלהם חשוף בפני כל מי שרק רוצה. החלטתי כרגע (יחד עם אמיר כמובן) שאדבר על התקציב ועל הסכומים באחוזים. זאת אומרת המשכורת היא 100% ומתוכה 15% הולכים לקניות של אוכל (לדוגמה).
ובנוסף החלטתי לעשות עוד משהו!
בגלל שאני יודעת שעבורי זה יכול להיות מבלבל ומאיים לקרוא כל כך הרבה טקסט על כסף ובאיזשהו שלב יכול להפוך עבורי לסינית – את כל הפוסטים האלו ילווה גם פודקאסט! לירונים בע״מ!
הפודקאסט יהיה קיים בפלטפורמות הפודקאסטים השונות כמו גם בערוץ היוטיוב שלנו שלא פעיל כבר המון זמן (עם כל הכבוד לטיולים, יש קורונה בחוץ ולי אין תקציב לעוד חופשה כרגע).
אז במקום שהערוץ סתם יעמוד לו לא פעיל, כל פרקי הפודקאסט יעלו גם מוסרטים בערוץ לירונים בע״מ.
כמובן שלא כל הפוסטים כאן בבלוג הולכים להיות רק על פיננסים, אני מניחה שיעלה פוסט פיננסי פעם בחודש פלוס מינוס. יחד עם זאת, פרק לפודקאסט הכלכלי/עסקי שלי יעלה בכל שבוע, כך שמצפה לכם שם עוד תוכן מגוון בנוסף לבלוג 🙂

אז בהצלחה לנו בדרך החדשה שלנו! מחכה כבר לשתף אתכם בתקציבים שלי, להראות את ההתקדמות הפיננסית שלי ולשמוע על ההתקדמויות הפיננסיות שלכם!
ואנחנו נתראה כאן בשבוע הבא עם פוסט התקציב הראשון!

לירונים



Follow:

6 Comments

  1. דשה
    March 22, 2021 / 4:00 pm

    ואוו וואו וואו מחכה לפוסט הבא בקוצר רוח!! ויחד איתכם להתחיל לחסוך
    תןדה לך על היוזמה המבורכתתתת

  2. עדי
    March 22, 2021 / 6:00 pm

    איזה כיף! מתרגשת עבורך לקראת המסע החדש! בהצלחה ❤️

  3. דניאל
    March 24, 2021 / 10:37 am

    מחכה כבר לפוסט הבא!! ❤

  4. דורון
    April 1, 2021 / 7:56 am

    היי בקשר לכרטיס דיירקט שדיברת עליו בפודסקט.
    אני מתנהלת רק עם כרטיס דיירקט מאז שיש לי חשבון בנק שזה בערך עשור פלוס.
    דיברת על כך שאי אפשר לקנות איתו בקניות סופר אונליין ורציתי להגיד שאני עושה בלי בעיה עם הכרטיס תשלומים לסופר אונליין.
    נכון שבדרך כלל כל קנייה יורדת ישר מהחשבון אצל בסופר זה לא עובד אצלי ככה ומחייב אותי אחרי שהקניות מסתיימות בפועל.

    אני מוצאת שהכרטיס הזה באמת ממש נוח, כך אני יודעת כל הזמן מה המצב בחשבון שלי ולא יורד לי בסוף החודש אלפי שקלים בבת אחת.
    מקווה שזה יעזור 🙌🏻

  5. תהילה
    April 4, 2021 / 11:59 am

    לירונים♥️ לא רוצה למלא פה את הקומנטס במחמאות על הפודקאסט אבל באמת שאיזה כיף שיש אותך! כרגיל יודעת לדבר על הדברים הנכונים, בצורה הנכונה ועם המון שמחה והאופי המיוחד שלך שמלווה את הכל .
    אז קודם כל תודה!
    אני מניחה שקיבלת המון פניות על הדיירקט, אבל אם זה בכל זאת עוד רלוונטי ומעניין אותך – אשמח לעזור! אני מתנהלת רק איתו כבר שנים מתוך עיקרון וזה מדהים בעיניי. אם אוכל קצת לעזור אשמח ביותר💚 נשיקות!

  6. שרון
    April 6, 2021 / 5:17 pm

    הנושא מרתק ויותר מכך חשוב והכרחי, וכמו תמיד את מעוררת השראה!

    לגבי הדיירקט, אני לא משתמשת בדיירקט כך שאני לא בטוחה 100% לגבי מה שאכתוב , אך חשוב לברר זאת:
    אם באשראי רגיל לצורך העניין יורד לך ב-15 לחודש כל הסכום ששילמת באותו החודש, אז בעו״ש זה תופס לך רק שורה אחת. לעומת זאת, בדיירקט כל תשלום נחשב ל ׳שורה/תנועה׳ בבנק. אז חשוב לברר האם אין לך עמלה על כל ׳שורה/תנועה׳ בבנק (=בעצם כל תשלום שאת מבצעת), תלוי בסוג בחשבון שלך (סטונדט למשל לא משלם עמלות על ׳שורות׳)